Billeder fra Longuda 3

Mange stammer i provinsen Adamawa (måske alle?) har udviklet det forbavsende koncept, at sjæle - eller ånder - kan opbevares i lerkrukker, og at man kan få dem til at blive der, hvis de bliver behandlet godt. Og det vil især sige, at de skal holdes forsynet med øl. På den måde kan man få en sygdoms- eller en anden skadelig ånd til at forholde sig i ro. Om man også på den måde kan skaffe sig indflydelse på gavnlige ånders aktivitet, véd jeg i grunden ikke for Longudas vedkommende.

Pastor David i Jos havde bedt mig om at tage billeder af åndekrukker i Purokayo og havde aftalt med de implicerede, at jeg skulle have lov til at gøre det. Det er nok ellers ikke så ligetil at få lov til det!

Så under mit ophold i Purokayo blev jeg vist rundt til nogle af de steder, hvor der var åndekrukker og andre traditionelle emner.

Hvad krukker angår, var det vel at mærke kun "husguderne" (kwandalwa hedder det vistnok), jeg blev præsenteret for. Og de er langtfra noget fuldt dækkende udtryk for den traditionelle religion. Det er sædvanligt at tro på en øverste himmelsk gud, der ikke bor i krukker. Og der er også de guder, der er fælles for en hel stamme eller lokalitet. Ved nytårsgæsten, som fandt sted under mit ophold i Purokayo, er der sikkert sket henvendelse til guder, som jeg ingen kendskab har til.

Husguderne bor gerne i små hytter, der er bygget op som dem, menneskene bor i: runde og med stråtag. Stråtagene kan løftes af, når man skal betjene de ånder, der bor i krukkerne. To steder stod krukkerne i sådanne hytter. Andre steder var krukkerne stillet ud på gårdspladsen, måske fordi man jo vidste, at jeg skulle komme med mit fotografiapparat.

../billeder/Longuda/helligt: 008-mini.jpg

Om dette kranium har nogen magisk betydning eller blot er et jagttrofæ, véd jeg i grunden ikke.

../billeder/Longuda/helligt: 020-mini.jpg

Dette er en åndekrukke, tydeligvis kvindelig. Men om den er fra Longuda, ved jeg ikke. Jeg fik den af en nabomissionær, da han rejste hjem, og billedet er altså taget i Jos.

../billeder/Longuda/helligt: 055-mini.jpg

Her er krukker og jagt/krigsredskaber allerede stillet frem til fotografering.

../billeder/Longuda/helligt: 064-mini.jpg

Nærbillede af krukkerne.

../billeder/Longuda/helligt: 069-mini.jpg

Dette er vist de samme krukker med et par mænd til at præsentere våbnene.

../billeder/Longuda/helligt: 061-mini.jpg

../billeder/Longuda/helligt: 063-mini.jpg

../billeder/Longuda/helligt: 069b-mini.jpg

Nogle af krukkerne er i stykker, men det påvirker nok ikke deres funktionalitet. Læg mærke til krukken til venstre. Hvis den skal repræsentere en lungesygdom, så vidner det om et vist kendskab til menneskekroppen: to krukker forenet i een hals.

../billeder/Longuda/helligt: 065-mini.jpg

Her var vi inde på en stor, solid farm i Purokayo. Husmoderen beder først længe til ånderne, inden hun forstyrrer dem ved at tage låget af.

../billeder/Longuda/helligt: 073-mini.jpg

Dér ligger de så. Og man ser også et fad med offergave. Sikkert øl.

../billeder/Longuda/helligt: 074-mini.jpg

Set fra en lidt anden vinkel. Læg mærke til den lille fyr med lang næse. Holder han sig for det ene øje?

Dette var det eneste sted, hvor der ikke blev flyttet krukker ud af åndehytten.

../billeder/Longuda/helligt: 083-mini.jpg

Dette er vist den krukke, jeg fotograferede, da jeg var i Tsohon Gari for at købe husholdningskrukker.

../billeder/Longuda/helligt: 080-mini.jpg

Her er vi hos den gamle byældste. Han behøvede ikke bede bønner, inden han løftede taget af hytten. Men han skulle hælde en del øl ud på jorden, og det måtte jeg betale.

../billeder/Longuda/helligt: 087-mini.jpg

../billeder/Longuda/helligt: 088-mini.jpg

Krukken kunne så også gerne tages ud af sin hytte, så jeg bedre kunne fotografere den.


Jeg har i grunden tit tænkt på, at hvis man vil denne åndedyrkelse til livs, så er svaret egentlig ikke det kristne evangelium i sig selv. Svaret er snarere penicilin og andre lægelige tiltag, som uden tvivl vil vise sig mere effektive end foran­stalt­ningerne over for ånderne. Det er så at sige bare en videnskabelig divergens: Hvilken teori er mest effektiv i forholdet til virkeligheden.

En opfattelse af verden som befolket med personificerede magter er ikke i sig selv i modstrid med Bibelen. Den evangeliske indsats kommer der, hvor det drejer sig om, hvorledes vi skal forholde os til disse "magter og myndigheder", om vi skal gøre os til slaver af dem eller vil vove at tro, at Gud er større. - Vi i den teknificerede del af verden står med nøjagtig samme udfordring. Hos os tager magterne og myndighederne sig bare anderledes ud: økonomiske, psykologiske, sociale og andre(mere eller mindre videnskabeligt kortlagte) faktorer, som vi kan vælge at gøre os til slaver af. - Tør vi lade dem komme i anden række i forhold til det at gå Guds veje?



Sti: Billeder fra Longuda 2 ⇐ Billeder fra Longuda 3

Oversigt

Array ( [type] => 8 [message] => Undefined index: Adgang [file] => /customers/0/4/0/geltzer.dk/httpd.www/nigeria/Longuda/longuda3.php [line] => 291 )