Prøvetur

Jeg har købt en autocamper årgang 2001, Fiat Ducato Euramobil. Den har kun gået 65.000 km, og FDM's prøvestation i Fredericia havde kun to anmærkninger: for megen vindstøj og lidt rust på bremseskiverne. Begge dele blev straks rettet.

Vognen skulle afprøves, inden jeg tog ud på længere ture, så jeg ville ud at se på minder fra vikingetiden. Den 4. april tog jeg over til Roskilde for at besøge domkirken og vikingeskibsmuseet. Hovedsagen her er fem vikingeskibe, der engang blev sænket for at danne spærring for en invaderende fjende. Der er også lidt andet, bl.a. vikingetøj, som de besøgende kan lade sig fotografere i. I et havnebassin udenfor er fortøjet kopier af de fem skibe.

Inden jeg tog hjem til lejren, gjorde jeg lidt indkøb, bl.a. en leverpostej, der viste sig at smage så godt, som jeg knapt kunne huske at leverpostej kunne smage. Den var fra Bornholmerslagteren.

Jeg overnattede på campingpladsen. Det var koldt. Jeg fik anledning til at afprøve varmeanlægget. Det fungerede fint og gav også varmt vand i hanerne. Der er en slags termostat, der fungerer udmærket, og hvis man lige trænger til lidt ekstra varme, kan man åbne døren til klædeskabet. Det er placeret lige over varmeanlægget.

Skåne

Der var grænsekontrol; man skulle jo passe på, at Danmark ikke sendte for mange flygtninge over sundet. En venlig betjent spurgte, om jeg var alene i bilen. Det bekræftede jeg og fik lov til at køre videre uden yderligere undersøgelser.

Først ville jeg til Lund, Danmarks gamle ærkebispesæde, for at se domkirken med det smukke ydre stenhuggerarbejde. Fandt en parkeringsplads ikke langt fra centrum, så jeg sagtens kunne gå ind til kirken. Der var præster til at betjene de besøgende. Det indre er egentlig ikke så rigt udstyret, som det ydre kunne lade formode; men afgjort smukt og stilfuldt er det. - Jegh var nede i krypten, som nok kunne fortjene en nærmere besigtigelse; men kl. 12 kom der en kustode og bad os om at komme op; der skulle være gudstjeneste.

Så tilbage til parkeringspladsen. Jeg bakkede forsigtigt ud - og ramte en modstående bil. Ejerinden var netop på vej hen til sin bil og fik mig standset (hvis jeg ikke, forhåbentligt, havde gjort det af mig selv). Hun havde aldrig oplevet sådan noget før. Tog billeder af min nummerplade og mit kørekort. Slog op i sin bils papirer for at finde en anvisning på, hvad man foretog sig i sådant et tilfælde. Lige rådvild blev hun. Ind imellem fik vi en hyggelig snak om, hvad jeg skulle i Lund, og hvor jeg ellers skulle hen. At jeg gerne ville se domkirken, fordi den var gammel dansk, forstod hun åbenbart godt. Till sidst skrev jeg en erklæring - med personnummer og det hele - om, hvad der var sket. Så kunne jeg køre.

Her lærte jeg, at en autocamper på svensk hedder husbil. Svenskerne har sikkert ikke så stort behov for at lufte deres engelskkundskaber.

Trelleborg, Skåne

/ferier/2016/billeder: VIK1.JPGTrelleborg er rn ringborg, der kan minde om vore egne ringborge fra Harald Blåtands tid; men denne er nok 100 år ældre.Museet var lukket, men borgen og dens omgivelser var tilgængelige. Man har forsøgt at rekonstruere palisader og portåbning. Bebyggelsen inden for voldene har været meget anderledes end den, vi kender fra de danske ringborge.

/ferier/2016/billeder: VIK2.JPGPortåbningen, som man forestiller sig at den har set ud.

/ferier/2016/billeder: VIK3.JPGEt vikingehus.

Så var der ikke mere, jeg skulle se i Skåne denne gang, så jeg kørte tilbage til Sjælland.

Trelleborg, Slagelse

Næste mål var vikingeborgen på Sjælland. Så jeg kørte til Slagelse og opsøgte campingpladsen der. Det viste sig at være en ret lille, tom, indelukket plads med højt græs. Receptionen var i et hotel i nærheden. Der var ingen i receptionen. Jeg gik lidt rundt i hotellet. Alt, hvad jeg så, var mænd i joggingdragter. Det var polakker, der arbejdede på Metroen i København. En af dem fandt telefonnummeret på "manager", men fik ikke forbindelse. Så ville jeg til bare at køre ind på pladsen; men synet af det høje græs gav mig betænkeligheder. I det morads ville vognen sikkert synke ned til akslerne.

/ferier/2016/billeder: VIK4.JPGSå førte min gps mig ud til en campingplads, der skulle ligge ved Storebælt. Turen gik ad sogneveje fra den tid, da veje fulgte gårdejernes markskel, så mine forventninger var ret små. Det var Bildsø Camping. Der var mange besøgende, særlig mange denne weekend, fordi der blev afholdt et vinsmagningsstævne, og dagen efter skulle der være loppemarked. Lejrchefen gav hånd og bød mig velkommen.

Da jeg havde holdt en times tid, gik motorens køleaggregat stadig. Og det blev det ved med. Så kom et par af mine naboer. En af dem vidste, hvad der var galt. Han fandt stikket til køleaggregatet og trak det ud. Så standsede det.

Næste morgen kom samme mand for at spørge, om jeg nu selv kunne klare mig; han skulle nemlig en tur med sin kone ind til byen. Han havde været lastbilchauffør i 42 år, lige siden den tid, da man kunne klare de fleste reparationer med et stykke ståltråd.

Trelleborgmuseet er flot anlagt. Lidt afsides er der et område, hvor de frivillige kan bo, så længe og så tit de har lyst. De har også en urtehave, hvor de dyrker noget, der nok skal smage af vikingetid.

/ferier/2016/billeder: VIK5.JPGEfter beskrivelserne skulle voldene have været forsynet med palisader som dem, jeg så i Skåne. Uden for voldene er der rekonstrueret en vikingelandsby, hvor der foregår forskellige aktiviteter udført af frivillige. Jeg var inde i en smedje, hvor en vikingeklædt smed skulle til at tænde op for essen.

Kunne de virkelig bygge så flot dengang?

/ferier/2016/billeder: VIK6b.JPGVed en mægtig brændestabel var der et par frivillige i vikingetøj, der skulle have gang i et bål. De skulle til at lave mad, vikingemad. Det er altid vikingemad, der bliver serveret herude. Men de røbede dog, at når man havde været herude et par måneder, så kunne en og anden godt få lyst til at køre ind til byen og hente sig en pizza.

Til det formål må de køre i deres almindelige biler. De har ingen vikingebiler.

En af pigerne havde en for mig ukendt frisure, håret hang ned i filtrede pølser. Sådan har hun lavet det med vilje, og hvis hun en dag vil have mere almindeligt hår, så kan hun ikke filtre pølserne ud igen; hun må klippe dem af. Vikingefrisure? Hvorfor ikke?

Jeg genså frisuren en dag i Frankrig hos et meget velhavende ægtepar. Det må være trendy.

---

Så tilbage til Esjerg, hjem at få bilen repareret for nyopdagede mangler. - Der var seks måneders garanti for den slags.