Clunyminder

Hovedformålet med denne tur har været at opsøge nogle af de steder, som har været under indflydelse af Cluny. Som studiebog har jeg brugt Christophe Voros: Sites Clunisiens en Europe. Den store bog Cluny fra forlaget MSM har også været en hjælp, men mere til selve historien om Cluny. - Det er et hestearbejde at læse bøger på en sprog, man nærmest ikke forstår; men lidt kan man da få ud af det.

Moissac

/ferier/2016/billeder: FR07.JPGHer var jeg først inde at se klosterkirken, der var åben. En vejviser forklarede, at det ikke var tapet, det der var på væggene. Murene var blevet malet i 1990'erne, og det skulle være en efterligning af noget fra 1300-tallet.

/ferier/2016/billeder: FR08.JPGKirken havde en imponerende indgangsportal med en flot tympanon.

/ferier/2016/billeder: FR09.JPGKlostergården med søjlegang. Alle kapitæler er vistnok forskellige.

Klostret blev grundlagt allerede i det 7.. århundrede som benediktinerkloster, og i det 11. århundrede blev det lagt ind under Cluny. Det har spillet en rolle i Cluny-bevægelsens udbredelse til Spanien. Det lod sig frigøre fra Cluny i 1466.

Moirax

Lige uden for kirkegården er der en mindetavle for byens unge mænd, der døde under 1. verdenskrig. Tavlen er papir under glas, og papiret så ud til at være blevet fornyet for kort tid siden.

/ferier/2016/billeder: FR15.JPGDette foto må vist være fra kirken i Moirax. Eller er det fra kirken i Beaulieu-sur-Dordonne?

Byen Moyracho med omgivende jorder blev givet til Cluny i 1049, og byggeriet af den nye kirke startede mellem 1055 og 1070.

Klostret, der nu er væk, lå godt ved vejen til Spanien og dermed til pilgrimsmålet Santiago.

Carennac

Overnatning på en dejlig campingplads her. Hovedparten af gæsterne syntes at være 13 tyskere, der er på kanofart. - Da jeg skulle bakke ud fra min parcel, lykkedes det mig at ramme en hæk, så at glassene til højre baglygter blev knust.

Til gengæld har jeg nu fået køleskabet til at fungere med gas igen.

Den lille by Carennac lå lige i nærheden. På afstand kunne jeg se, hvad der måtte være kirke og kloster, så jeg kunne køre direkte dertil uden brug af gps. Desværre var gaden forbudt for autocampere; det opdagede jeg for sent, og jeg havde ikke lyst til flere bakningsøvelser lige med det samme, så jeg fortsatte fremad og nåede fint frem til en lille parkeringsplads ved floden lige neden for kirken.

Kirken kunne jeg se med det samme, men klostret ville først åbne kl. 10, så jeg havde tid til at gå på indkøb. Gik op i byen og spurgte mig frem. Der var et supermarked 7 km. uden for byen; inde i byen var der bare en enkelt lille butik. Den fandt jeg efterhånden, og nu skulle jeg bare tilbage til camperen. Gik rundt og rundt, indtil jeg fandt den vej, der var forbudt for campere. Den fulgte jeg trygt, og lige inden parkeringspladsen genså jeg den butik, hvor jeg havde købt mine varer, bare en snes meter derfra!

/ferier/2016/billeder: FR11.JPGDette foto må være fra klostret.

/ferier/2016/billeder: FR10.JPGVist fra kapitelsalen. Kristi gravlæggelse.

/ferier/2016/billeder: FR12.JPGFra klostret.

/ferier/2016/billeder: FR13.JPGVist også derfra.

En biskop havde i 1048 foræret Cluny en kirke her med omgivelser. Stedet blev snart beriget med yderligere gaver, såsom præster, kirker og jorder, og blev ophøjet til det, der på fransk hedder 'doyenné'.

Beaulieu-sur-Dordogne

Nu satte jeg min gps til at vise vej til Beaulieu-sur Dordogne. Den gav mig straks besked på at dreje til venstre, den havde ensrettet kørsel i modsat retning. Så jeg måtte fortsætte ligeud, ud af byen. Navigatoren kom med nogle tilråb om, at nu skulle jeg dreje til venstre, hvor der ingen vej var. Et par kilometer ude var der et sted, hvor jeg så skulle kunne foretage en u-vending; men det fandt jeg ingen mulighed for. Længere ude var der en bro over floden på højre side. Den skulle jeg køre over, sagde gps-damen. Men det kunne jeg ikke; den var angivet til at være 2 meter bred, og min vogn har brug for 2,5 meter. Videre frem, til jeg endelig kunne komme til venstre ad en ordentlig vej tilbage til byen. Og dernæst mod B-s-D. Det blev ikke uden problemer. I disse små bjergbyer med deres mange og snævre gader kan det være svært for navigatoren at sige helt præcist, hvilken gade man skal køre ad. Mere end een gang kom jeg derfor ud på længere omkørsler for at finde tilbage til den rette rute. Efter mine oplevelser under udturen havd jeg indstillet navigatoren til at undgå grusveje og den slags, og det havde den da helt formelt adlydt; men en af de omveje, jeg her blev ledt ud på, var godt nok asfalteret, men det vil sige, at der var to asfalterede hjulspor - med græs i midten og græs ud til siderne - uden vigemuligheder. (En enkelt gang var jeg ude på en lignende smal vej, hvor jeg mødte en personvogn; den gav sig heldigvis venligt til at bakke, indtil den nåede et sted, hvor vi kunne komme forbi hinanden).

I Beaulieu kom jeg til at holde bekvemt på en parkeringsplads lige midt i byen. Lige på pladsen lå der en stor forretning, der så ud til at handle med alt. Jeg gik ind og spurgte, om jeg kunne få en vanddunk. Det havde han nu ikke, men han havde en dunk vand på 5 liter, og den dunk kunne da godt genbruges, når jeg havde tømt den. Så kunne min lille kedel da endelig blive afløst til vandhentning.

/ferier/2016/billeder: FR14.JPGHer i byen var der egentlig ikke så meget at se. Der var en kirke med en flot indgangsportal.

Jeg var også inde i kirken. Måske er billedet, som jeg har anbragt i afsnittet om Moirax, også herfra.

/ferier/2016/billeder: FR14b.JPGHer er tympanon i nærbillede. Den smilende Kristus, der byder velkommen til sin fest i Guds Rige. De to nederste etager af billedet forestiller nok helvede; man ser et eller flere mennesker, der er ved at blive opslugt af uhyrerne. Det store billede ovenover, hvor Kristus troner, har vist forneden nogle mennesker, der er ved at stå op af deres grave.

Tingene var sket i lidt for hurtig rækkefølge, så det kneb at skelne det ene besøg fra det andet. Nu var det tid at tage den lidt mere med ro. Jeg ville til Cluny og opslå en mere stabil base der.