Auxerre

(Udtales omtrent som 'ossær').

På vejen til Auxerre standsede vi op ved cistercienserklostret Pontigny. Og derfra videre til Auxerre.

/ferier/billeder/2004: auxerre-09.jpgDet er en fin by. Før centrum kom vi igennem et industrikvarter, og efter centrum på vej ud mod campingpladsen passerede vi et stadion foruden flere andre sportsanlæg. Flot for en by med kun 38.000 indbyggere.

Campingpladsen ligger 2 km. fra centrum. Der skulle være en busholdeplads bare 300 meter fra pladsen; den fandt vi nu ikke, så vi spadserede ind. Satte os så og hvilede os lidt ved floden Yonne, inden vi opsøgte turistkontoret for at få et kort, der kunne lede os igennem den gamle bydel.

/ferier/billeder/2004: auxerre-01.jpgNoget af det vigtigste er det gamle abbedkloster med tilhørende kirke. Det er ikke den, vi ser i forgrunden på billedet ovenfor; man ser måske noget af det i baggrunden.

Sct. Germain er klostrets navn. Det er opkaldt efter byens biskop, der døde i Ravenna år 448. Det begyndte med, at der blev bygget en kirke over hans grav, som vi nu kunne se i krypten. Dette er karolingsk arkitektur med kalkmalerier fra samme tid og senere. Søjlerne er inspirret af græsk, dorisk stil. Til at bære hvælvingerne over søjlerne var anvendt meget kraftigt tømmer, som har holdt til idag lige siden år 820.

Pilgrimme skulle ind fra kirkens nordside og efter besøget ud mod syd, på lyssiden.

I det øvre kirkerum består en del af gulvet af et gitterværk, hvorigennem man kan se ned til et væld af sarkofager. Nede i krypten så vi også flere sarkofager, nemlig af biskopper, der skulle begraves så tæt som muligt vedSct. Germain.

Klostergården var smuk. I en af bygningerne var der en udstilling med en kunstner, der især udmærkede sig ved liderlighed. Da vi kom dertil, var en flok fnisende skolebørn netop på vej ud.

/ferier/billeder/2004: auxerre-05.jpgDer var meget at se i denne fine, gamle by, blandt andet denne klokkeport.

/ferier/billeder/2004: auxerre-06.jpgDette må være et blik tilbage til Sct. Germain.

/ferier/billeder/2004: auxerre-07.jpgDet blev efterhånden aften. Her et kig ind til den oplyste katedral.

Det blev (for os) tid til aftensmad. Lige der omkring, hvor vi var, kunne vi ikke rigtig finde noget spisested, så vi endte i en indisk restaurant nær ved busholdepladsen. Den var stor og fornem, og vi var de eneste gæster (endnu).

Så ud till busholdepladen. Vi kunne ikke rigtig blive klog på, hvad der var af køreplaner, så vi ventede bare en rum tid. En mand i en af lejlighederne kom farende ned til os og forklarede os beklagende, at der ikke var flere busser den dag; den sidste var kørt kl. ca. 19:30.

Så var det enten taxi eller vores godt brugte bentøj. Vi valgte det sidste. Nu oplivet af endnu en erfaring af fransk gæstevenlighed.

/ferier/billeder/2004: auxerre-08.jpgDet var jo nemt nok; vi skulle bare følge floden ca. 2 km. sydpå; og vejret var fint. Vi gik og gik, kom efterhånden ind på stadions område og søgte derfra efter en udgang ud til den noget større vej, hvor campingpladsen skulle ligge. Uden held. Vi måtte gå et stykke tilbage. Men så kom nogle mænd ud fra en af bygningerne; de havde nok været til bestyrelsesmøde. Vi måtte spørge om vej; og de svarede på rivende fransk. Vi forstod ingenting. Så bød en af mændene os ind i sin bil og susede os hjem til campingpladsen. Fransk gæstevenlighed.

/ferier/billeder/2004: auxerre-09.jpgEt par billeder mere.

/ferier/billeder/2004: auxerre-10.jpg

Dagen efter cyklede vi ind til byen igen. Der holdt en del autocampere på en parkeringsplads ud til floden. Her kunne vi sikkert også have holdt. Vi skulle se domkirken. Fik billetter til krypten, der stammer fra en kirke, der vist blev bygget i det 2. århundrede. I den nuværende kirke er åbningen mellem kor og skib meget smal med en søjle i midten. Ikke til at gå igennem og knapt nok til at se igennem. Men høre kunne man. Vi prøvede begge to at stå i koret og synge lidt, mens den anden stod i skibet. Lyden gik fuldtonende igennem. Det må være cluniacensernes værk, tænkte vi. - I kirken købte vi to bøger: Romanikkens ABC og Cluny.

Jeanne d'Arc gjorde den 27/2 1429 ophold her i byen for at bede i katedralen.

Så gik vi ellers rundt og nød byen.